søndag 29. juli 2018

Nr. 320: Det er «taktikken» til horkarlen og narreapostelen Jan Aage Torp å la meg fremstå som en «hetser» og «hater» når jeg har avslørt og påpekt at det er hans gjengifte som en troende som diskvalifiserer han til å være Pastor!

Nr. 320:
Det er «taktikken» til horkarlen og narreapostelen Jan Aage Torp å la meg fremstå som en «hetser» og «hater» når jeg har avslørt og påpekt at det er hans gjengifte som en troende som diskvalifiserer han til å være Pastor!

Bilde av narreapostel og horkarlen Jan Aage Torp, alene. Jeg blir løyet på igjen og igjen at jeg skriver imot noe andre enn ham, det gjør jeg så absolutt ikke!



Selv den nedrige avisen Norge i dag gir horkarlen Jan Aage Torp spalteplass til å spre sin desinformasjon, Fax News og løgner om meg og den Himmelske blogg.

Jeg er alt annet enn det som narreapostelen vil ha meg til å være. Men han selv er den som hater, da han ikke evner å la meg skrive og tale i fred hvis han ikke er enig og tror på det budskapet som Gud har gitt meg.

Mandatet mitt fra Gud er å forkynne Guds ord, ikke noe annet. 

At horkarlen ikke liker dette, er temmelig åpenbart. Derfor det veldige hatet til meg og Herren.
Derfor er jeg overbevist om at Gud vil både dømme, straffe og «lønne» narreapostelen Jan Aage Torp når tiden er inne. På hvilken måte og når vet jeg svært lite om, men at det kommer.
Det er jeg helt sikker på, for å gå slik imot en Herrens tjener og Guds ord, det går aldri ustraffet forbi. Aldri!

Dette skrev jeg for 4 år siden, og viser bare allerede da var jeg klar over hva som var hva!

Skrevet første gang:

lørdag 4. oktober 2014

Nr. 891:

Hva konflikten med Torp egentlig handler om? Det er tolkningen på skilsmisse og gjengifte ut i fra Guds ord der Torp holder fast at den såkalte uskyldige part kan inngå et nytt ekteskap!

Torp sier han skal slette alt på bloggen sin når den saken er over, det kan han begynne med nå da han ikke har noen sak. Ytrings- og trosfriheten skal ivareta mine meninger like mye som hans sprø og rigide meninger. Hans teologi holder ikke mål, da nå er både han selv og hans x kone gjengiftet. Hvem er da den "uskyldige" parten? Det kan kun være en, ikke begge to. Jeg må le av Torps teologi som du kan lese opphavet om her:


Vi kan dele da dette inn i to. Min tolkning ut i fra Guds ord, og ytringsfriheten.
For det første, min tolkning ut i fra Guds ord er «suveren» min, akkurat det er det ytrings- og trosfriheten skal ivareta. Derfor har egentlig Torp ingen sak. Selv om Torp og mange føler seg tråkket på av hva jeg tror, mener og hevder. Så er dette noe de skal tåle. Og hvis jeg kjenner meg tråkket på av andre, for deg gjør jeg. Så skal også jeg tåle det. Ergo, Torp har absolutt ingen sak.
Bilde av Lars Gule som skriver veldig godt om ytringsfriheten på verdi debatt i VL.

Her hva Gule skriver:
Det var i virkeligheten et nederlag for ekstremismen til Hussain vi fikk slått fast gjennom dommen i Oslo tingrett fredag 3.10. d.å. Dommen viser hvor sterkt ytringsfriheten står i norsk rett. Ytringsfriheten har - og skal ha - svært vide rammer.
Denne vide ytringsfriheten omfatter nesten alle slags ytringer. Det innebærer at den som vil selvsagt kan ytre seg kritisk og støtende om det Hussain holder for viktig og hellig. Dette strå også i skarp kontrast til det absolutt totalitære teokratiske diktatur Hussain har gjort seg til talsperson for. Og som forsøksvis forsøkes etablert på grotesk vis av IS i Syria og Irak. For der er det ingen ytringsfrihet verdt navnet i det hele tatt.
At Hussains ufyselige og groteske ytringer er lovlige er imidlertid ikke det samme som at de er legitimt, dvs. moralsk akseptable. For det er de ikke. Men retten slår altså fast (om enn indirekte) at det ikke er rettsvesenets oppgave å imøtegå, kritisere og avvise slike illegitime ytringer. Det er et ansvar vi alle må ta. Og vi må gjøre det gjennom å ta til motmæle, gjennom offentlig debatt og demonstrasjoner. Noen ganger også gjennom sosiale sanksjoner - som å vende ryggen til ekstremister av ulikt slag.
Den andre delen av Hussains tap i retten er at han og hans ekstremistmiljø ikke kan påberope seg en martyrrolle. Retten har vist at loven gjelder for alle og også beskytter disse selvbestaltede "gudssoldatenes" rett til å ytre seg avskyelig.
I kampen mot totalitære ideologier og regimer, mot ekstreme og hatefulle ytringer, er denne ytringsfriheten vårt viktigste våpen og virkemiddel. Det er det Oslo tingrett også har gitt oss grunnlag til å forstå - enda bedre enn før. For dommen er godt begrunnet juridisk.
Så la oss bruke denne retten, vår ytringsfrihet, til å gjøre Hussains og hans likesinnedes nederlag totalt. Ved å ta til motmæle, ved å avkle barbariet, fordømme det og vise vår forakt for handlinger og ytringer som krenker menneskeverd og menneskerettigheter.
(sitat slutt).
Her kan vi da slå fast at Torp har ingen sak!
Jeg har hverken oppsøkte ham eller på noen som helst måte laget vanskeligheter for ham. Og ikke oppfordret til vold eller boikott av ham eller noe negativt. Kun holdt frem min overbevisning ut i fra Guds ord.
Hva kan Torp da gjøre, mer? Omvende seg og begynne å leve rett som innbefatter at han må skille seg fra sin ikke kone og leve singel, om resten av livet. Da er forutsetningen til stede for ham.
Torps teologi er bygget rundt den såkalte uskyldige part, men er det hold i dette? Nei sier skriften, et ekteskap er bindene livet ut for en troende, uansett hvordan den andre opptrer og oppfører seg. Skriften er klar, enten leve singel eller forlike seg. Det er kun død som opphører et ekteskap, og å gifte seg med en fraskilt bringer enn selv under, og inn i samme dom som den andre lærer det nye testamente.
Rom. 7. 2 Den gifte kvinne er jo ved loven bundet til sin mann så lenge han lever; men dersom mannen dør, er hun løst fra loven som bandt henne til mannen.  3 Derfor skal hun kalles en horkvinne om hun, mens mannen lever, ekter en annen mann; men dersom mannen dør, er hun fri fra loven, så hun ikke blir en horkvinne om hun ekter en annen mann.
1 Kor. 7. 10 De gifte byder jeg, dog ikke jeg, men Herren, at en hustru ikke skal skille sig fra sin mann; 11 men er hun skilt fra ham, da vedbli hun å være ugift eller forlike sig med sin mann - og at en mann ikke skal skille sig fra sin hustru.
Lukas 16. 18 Hver den som skiller sig fra sin hustru og gifter sig med en annen kvinne, han driver hor, og hver den som gifter sig med en kvinne som er skilt fra sin mann, han driver hor.
Den «uskyldige» part, hvem er det?



Dette skrev jeg for ca. et og halvt år siden:
Er din ektefelle utro eller svikter deg på andre måter, så lærer det nye testamente at vi enten skal forsone oss eller leve singel, om resten av livet!
1 Kor. 7. 10 De gifte byder jeg, dog ikke jeg, men Herren, at en hustru ikke skal skille sig fra sin mann; 11 men er hun skilt fra ham, da å vedbli hun å være ugift eller forlike sig med sin mann - og at en mann ikke skal skille sig fra sin hustru.
Før fikk jeg veldig stygge tilbakemeldinger av spesielt såkalte kristne da jeg hevdet at det eneste som fikk et ekteskap til å opphøre var død. Men faktisk, det har skjedd også en markant forandring da flere og flere vil høre på mine argumenter, legge det på hjerte og tar det på alvor. Det gleder mitt hjerte!
Rom. 7. 2 Den gifte kvinne er jo ved loven bundet til sin mann så lenge han lever; men dersom mannen dør, er hun løst fra loven som bandt henne til mannen. 3 Derfor skal hun kalles en horkvinne om hun, mens mannen lever, ekter en annen mann; men dersom mannen dør, er hun fri fra loven, så hun ikke blir en horkvinne om hun ekter en annen mann.
Evangelist Frank Mangs ble selv skilt. Men hva gjorde han? Levde enslig og han og hans tidligere kone gjorde det beste for hverandre. Men levde enslige på hver sin side til sin død. Selv om det sikkert smertet utrolig, var hardt og vanskelig. De forbli tro imot Gud og hverandre, bare på hver sin kant slik Guds ord lærer det i det nye testamente.
Død er det eneste som får et ekteskap for troende til å opphøre og som igjen kan føre til et nytt ekteskap for den etterlate.
Dette skriver VG: Norske par: Derfor tilga vi vår utro partner
Skal ikke kommentere dette, men det er veldig flott at VG tar opp dette tema når de kristne avisene og ellers i den kristne verden er i ferd med å bli mer og mer fritt frem for alt. Så holder verdens mennesker mer på standarden enn selv de Pinse Karismatiske kristne som dessverre lever i et stort selvbedrag da med hensyn til det å leve som en troende.
Tilgivelse er eneste farbare vei, alt annet vil føre deg bort i fra Gud, ikke til Gud og din ektefelle.
Jesus sa vi skulle tilgi sytti ganger syv!
Matt. 18. 21 Da gikk Peter til ham og sa: Herre! hvor ofte skal min bror synde mot mig og jeg tilgi ham det? så meget som syv ganger? 22 Jesus sa til ham: Jeg sier dig: Ikke syv ganger, men sytti ganger syv ganger.
Sytti ganger syv står for uendelig. Vi skal tilgi andre, spesielt vår ektefelle. Derfor å ikke tilgi og gi han/henne en ny og nye sjanger er helt imot skriften. Dere har lovet hverandre troskap. Derfor er gjengifte synd etter hva den Herre Jesus Kristus lærte og Apostelen Paulus.
Tar med en artikkel til slutt som underviser så klart at gjengifte for troende er synd og imot Guds vilje og hva han har for oss troende!
Skrevet av Christian Berg og Evy T. Røyland, denne artikkelen har hjulpet meg veldig da jeg har fått opp øynene for noen detaljer som har gått meg hus forbi, før.


Hva sier egentlig bibelen om skilsmisse?
Her beveger jeg meg inn på et av de ømmeste og vanskeligste emner som kan taes opp i bibelen, hva sier bibelen om skilsmisse og gjengifting? Før jeg begynner vil jeg si at det jeg skriver her ikke må taes opp som dømmende. Jeg har all mulig respekt for de som har opplevd skilsmisse og alt det vonde dette fører med seg. De som har opplevd dette skal møtes med respekt og kjærlighet, ikke fordømmelse. Så vær snill og husk at jeg kun er interessert i hva bibelen sier og har derfor tatt et studie på dette. Men det er viktig at ikke følelser og hensyn til andre begynner og forme hva vi står for, det må bibelen og bibelen alene gjøre. Da det norske ordforrådet er veldig dårlig i forhold til engelsk, så vil jeg her bruke endel engelske bibelvers, og jeg vil se nærmere på grunnteksten noen ganger, så en får et klarere bilde. På norsk heter f.eks. hor det samme i og utenfor ekteskap, det gjør det ikke i grunntekstene og på engelsk heldigvis, så ved og se på grunntekstene og engelske bibelvers kommer mere av meningen frem heldigvis.
Del 1. Enker og enkemenn kan gifte seg på nytt i følge bibelen, dette er bibelen veldig klar på.
Enker og enkemenn kan helt klart gifte seg på nytt, vist de gifter seg med en som selv kan gifte seg lovlig. Det vil si at den andre personen ikke er skilt. Rom 7:3 ”Så lenge mannen lever, gjelder hun som ekteskapsbryter hvis hun gifter seg med en annen. Men dersom mannen dør, er hun fri fra loven og bryter ikke ekteskapet om hun gifter seg med en annen”. 1. Tim.5.14.”Jeg vil derfor at de yngre enker skal gifte seg, få barn, og styre sitt eget hus, slik at de ikke gir motstanderen noen anledning til baktalelse”. 1. Kor.7.39. “En hustru er bundet så lenge hennes mann lever. Men om hennes mann er død, da har hun frihet til å gifte seg med hvem hun vil, bare det skjer I Herren”. Ikke bare tillater bibelen gjengifting for den lengstlevende vist den ene parten i et ekteskap dør, bibelen oppfordrer nesten til det. Ruts bok er et veldig godt eksempel på hvordan bibelen ser positivt på gjengifte, når det gjelder enker og enkemenn. Det er interessant å legge merke til at en hel bok er opptatt med dette spørsmålet, og også at vi i Jesus slektslinje møter gjengifte enker/enkemenn. Så her er bibelen veldig klar, enkemenn og enker kan gifte seg på nytt vist den de gifter seg med da selvfølgelig kan gifte seg lovlig, det er jo selvfølgelig en forutsetning.
Del 2. Hva sier bibelen om skilsmisse, åpner bibelen for skilsmisse eller gjør den ikke det?
Mark 10:2 ”Også noen fariseere kom, og for å sette ham på prøve spurte de: Har en mann lov til å skille seg fra sin hustru? 3 Hva har Moses pålagt dere?» sa han. 4 De svarte: Moses har tillatt mannen å skrive skilsmissebrev og skille seg fra henne. 5 Da sa han til dem: Fordi dere har så harde hjerter, har Moses gitt dere dette budet. 6 Men fra begynnelsen av, ved skapelsen, skapte Gud dem til mann og kvinne. 7 Derfor skal mannen forlate sin far og sin mor, 8 og de to skal være ett. Så er de ikke lenger to; deres liv er ett. 9 Det som altså Gud har sammenføyd, skal mennesker ikke skille.»
Legg merke til at Gud har sammenføyd de to, og at ingen mennesker skal eller kan skille det Gud har satt sammen. Videre så ser vi at fariseerne utfordrer Jesus videre på dette emnet. De har nå skjønt at der er ingen skilsmisse. Men Moses innvilget på deres tid skillsmissebrev da de var så harde i hjertene men dette var midlertidig og ikke slik Gud har ment det står det og det er ikke slik det skal være nå. De spør så Jesus videre om dette når de kommer til huset de var på vei til og Jesus svarer dem veldig klart i neste vers: Mark 10:10 ”Da de var kommet i hus igjen, spurte disiplene ham om dette. 11 Han sa til dem: Den som skiller seg fra sin hustru og gifter seg med en annen, han begår ekteskapsbrudd mot den første. 12 Og om en kvinne skiller seg fra sin mann og gifter seg med en annen, bryter hun ekteskapet”.
Luk 16,18 “Hver den som skiller seg fra sin hustru og gifter seg med en annen, driver hor. Og den som gifter seg med en kvinne som er skilt fra sin mann, driver hor”. 1.kor 7:10 ”Til de gifte har jeg dette påbudet, ikke fra meg selv, men fra Herren: En kvinne skal ikke skille seg fra mannen sin. 11 Men hvis hun likevel skiller seg, skal hun leve ugift eller forlike seg med mannen. Og en mann skal ikke skille seg fra sin kone”.
Bibelen er krystall klar på dette med skilsmisse. Hver den, legg merke til “hver den”, som skiller seg, og gifter seg med en annen driver hor. Og den som gifter seg med en fraskilt driver hor. Dette er bibelen så klar som det er mulig på. Men hva vist en først er blitt skilt, sier bibelen noe om det? Ja den gjør det, vi så nettopp i 1.kor 7:11 at da skal hun eller han som er skilt leve alene eller gjenforenes med den personen enn var gift med. Gifter denne personen seg istedet med en annen, driver personen hor i følge bibelen.
Del 3. Der er et unntak i Matteus 19,9 sier noen i dag, men la oss kikke nærmere på dette verset.
Her er unntaket sier mange dag. Vist den ene personen driver hor, så har den andre rett på skilsmisse og kan fritt gifte seg med en annen, så lenge den andre personen selv kan gifte seg lovlig. Den som var skyldig i hor kan ikke gifte seg på nytt i følge denne feil tolkningen. Men dette er slettes ikke hva Jesus sier i Matteus kap 19 og jeg vil vise hvorfor. Men først vil jeg gjerne se på hva hor er i følge Jesus selv, det er nemelig ikke bare det vi oftest selv tenker, å ha fysisk sex med en annen, det er noe mye mere vist vi lar Jesus definere hor. Matt 5:28 ”Men jeg sier dere: Den som ser på en kvinne for å begjære henne, har allerede begått hor med henne i sitt hjerte”. Dette er noe av det Jesus kjempet for og lære bort mens Han var her på jorden. Lære oss at synd i tankelivet vårt er det samme som syndige handlinger vi utfører fysisk. Jesus definerer selv for oss hva og drive hor er og det er hans definisjon på hva hor er vi må forholde oss til. Så la oss nå late som matt 19,9 virkelig betyr det mange sier idag. Da kan altså en person skille seg, og gifte seg med en annen, vist den andre personen i ekteskapet har kikket med begjær på en annen person. Da har denne personen i følge Jesus selv drevet hor, og den andre kan altså skille seg, og gifte seg med en annen. Dette viser hvor feil det blir når en tolker matt 19,9 slik, da er der nesten ikke en gift person som da ikke vil ha krav på og kunne skille seg og gifte seg på nytt med en annen. Vist vi er ærlige, så har nok de aller aller fleste av oss falt her en eller annen gang og betyr Matt 19,9 det noen i dag sier, så skal altså da den andre parten kunne skille seg og gifte seg med en annen vist dette skjer.
Det neste en må tenke på er at vist matt 19,9 betyr det noen tolker det til, så kan altså en kvinne som har en ektemann som har syndet i tankelivet, kun med og begjære en annen kvinne (uten og røre henne), skille seg, og gifte seg på nytt. Mens en kvinne som lever med en tyrann, en mann som slår henne og rundjuler henne hver helg når han er full, hun kan ikke skille seg, eller gifte seg på nytt slik de tolker Matt 19,9. Dette viser bare enda mere hvor gal denne tolkningen av Matteus 19,9 virkelig er når en ser nærmere på hva denne tolkningen egentlig fører til.
Og enda verre, denne gale tolkingen av Matt 19,9 har bare ført til enda mere krangel og vanskeligheter mellom ektefolk, da ektepar ofte ender opp med og krangle om hvem som er den uskyldige og den skyldige. Heldighvis sier ikke Matt 19,9 det endel i dag sier, Jesus snakker om noe helt annet og det skal vi se på nå: Hva er det egentlig Jesus sier i Matt 19,9 som noen i dag feilaktige kaller unntaksregelen? Matt 19,9 ”Jeg sier dere: Den som skiller seg fra sin kone av noen annen grunn enn hor, og gifter seg med en annen, han begår ekteskapsbrudd”. Dette er verset, her settes den uskyldige part ved hor i et ekteskap fri, til både skilsmisse og gjengifting sier dem. Det kan se slik ut ved første blikk, men det er i full konflikt med resten av det bibelen sier om skilsmisse og gjengifte. Her er to store problemer i denne teksten, det står kone, og det står hor. Dette med at det står kone vil jeg se på etterpå, la oss først konsentrere oss om dette med hor. Problemet med den norske bibelen er dårlig ordforråd, i forhold til f.eks. engelsk bibel og grunntekstene i bibelen. På norsk skrives det hor både om utroskap utenfor ekteskapet og i ekteskapet. Dette gjør derimot ikke grunnteksten i bibelen, den skiller mellom utroskap i ekteskap, og utenfor ekteskap, med to forskjellige ord. La oss aller først se på Matt 19,9 i engelske bibler:
Matthew 19:9 “And I say to you, Whoever shall put away his wife, except it be for fornication, and shall marry another, commits adultery: and whoever marries her which is put away does commit adultery”.
Legg merke til at her er to forskjellige ord for utroskap. Fornication og adultery. Det Jesus sier her er at den som går fra sin kone av noen annen grunn enn “fornication” og gifter seg med en annen, driver “adultery”, og gjør også at den som gifter seg med den fraskilte kvinnen driver “adultery”. Hva sier så ordbøkene om ordene fornication og adultery? Sjekk dette gjerne ut selv i online ordbøker, Wikipedia eller liknende, jeg har hentet fra en stor online ordbok: Webster defines Adultery as: Voluntary sexual intercourse between a married man and someone other than his wife or between a married woman and someone other than her husband. Webster defines Fornication as: Consensual sexual intercourse between two persons not married to each other. Vist vi så går inn i grunntekstene på gresk og kikker, så ser vi at i de greske grunntekstene i nye testamentet brukes ordet ”porneia” på fornication. Vi ser videre at ordet adultery kommer fra ordet “moicheia”, så grunnteksten gjør også et viktig skille på de to ser vi. La oss kikke på endel eksempler i bibelen som viser at bibelen skiller mellom de to tingene hele veien:
Hebrews 13:4 “Marriage is honorable among all, and the bed undefiled; but fornicators and adulterers God will judge”. 1.Corinthians 6:9 “Do you not know that the unrighteous will not inherit the kingdom of God? Do not be deceived. Neither fornicators, nor idolaters, nor adulterers, nor homosexuals, nor sodomites”. Galatians 5:19 “Now the works of the flesh are evident, which are: adultery, fornication, uncleanness, lewdness”. Vi ser det gjennom hele nye testamentet, fornication og adultery er to separate ting og begge ordene ramses opp i samme setninger som to forskjellige ting. Husk også at Paulus sa at for og unngå fornication (sex utenfor ekteskap), er det bedre at de giftet seg.
1.Kor 7: “But because of fornication, let a man take a wife and a woman take her husband”. Vi begynner nå og ane hva ordene fornication og adultery virkelig betyr, og nå er det kanskje på tide og hente frem Matt 19,9 igjen som jo er diskusjonen i dette avsnittet. Snakker Jesus virkelig om utroskap i ekteskapet i dette verset? Matthew 19:9 “And I say to you, Whoever shall put away his wife, except it be for fornication, and shall marry another, commits adultery: and whoever marries her which is put away does commit adultery”. Nei, Jesus bruker ordet fornication, ikke ordet adultery, så Jesus snakker altså ikke om utroskap i ekteskapet i Matt 19,9. Men hva snakker Han om? Og hvorfor står det “wife” vist de ikke er gift? Vi vil se etterpå at Josef beskrives som Marias ektemann før de var gift, dette ser vi i alle bibler, men hvorfor kalles det wife and husband når de ikke er gift enda? Og hvorfor står det “put away” og ikke divorce ang den enn skiller seg fra her pga hor? Jeg oppfordrer alle som leser dette til og selv studere jødisk bryllyps tradisjoner på seriøse nettsider. Der vil en se at når de trolovet seg var de ”husband and wife” og regne for. De var bundet og trolovet til hverandre, men de var enda ikke blitt ett kjød, det ble de først når de hadde giftet seg, da er de ett til døden skiller dem. Vi leser videre i jødisk bryllups tradisjon at kun ting som f.eks. vist kvinnen ikke var jomfru osv var grunnlag for og bryte med henne når de var trolovet. Og det er dette Jesus tar opp i Matt 19,9. Derfor bruker Jesus ordet fornication, ikke adultery. Legg nå merke til at Maria og Josef var forlovet, de var under denne trolovelstiden før ekteskap når Maria ble gravid med den Hellige ånd. Josef kalles hennes mann i norske bibler og det kommer enda bedre frem i engelske bibler og i grunnteksten som vi ser i det andre verset under her. Matt 1:19 ”Josef, mannen hennes, som var rettskaffen og ikke ønsket å føre skam over henne, ville da skille seg fra henne i all stillhet. 20 Men da han hadde bestemt seg for dette, viste en Herrens engel seg for ham i en drøm og sa: «Josef, Davids sønn! Vær ikke redd for å ta Maria hjem til deg som din kone”. Matt 1, 19 “Then Joseph her husband, being a just man, and not willing to make her a publick example , was minded to put her away privily”.
Fikk du med deg alt her?. Her ser vi at de regnes som ektemann og kone, før de var endelig gift, de er her kun trolovet med hverandre slik jødisk skikk var, men Josef kalles her av bibelen selv for hennes ektemann. Dette forklarer hvorfor det står kone i Matteus 19,9, de ble i følge jødisk tradisjon regnet som ektemann og kone i denne perioden også viser bibelen selv her. Jeg oppfordrer igjen til og lese om jødiske bryllupstradisjoner og selv se at dette stemmer. Legg også merke til ordlyden “put away”, Josef ønsket og “put away” Maria når han skjønte at hun var gravid, de hadde jo enda ikke blitt gift og hatt sex. Det står ikke divorce i Matt 19,9, det står “put away”, og det er det de gjorde om de brøt trolovelsen. Også dette vil en kunne lese om på nettsteder som tar for seg jødiske bryllups tradisjoner. “Put away” er ikke skilsmisse, det er brudd i trolovelstiden, pga utroskap, manglende jomfrudom osv.
Det hebraiske ordet “shalach” i den greske grunnteksten som oversettes til “put away” betyr seperasjon, gå fra hverandre, skille lag, osv, men det betyr ikke og har aldri betydd skilsmisse i ekteskap, aldri. Bibelen bruker ikke det ordet for skilsmisse en eneste gang. Det som er interessant er at Jesus selv, ble beskyldt for og ha blitt født i fornication. Altså at moren Hans, Maria, skulle ha vært utro i trolovelsestiden siden hun ble gravid: Joh.8:40 ”Men dere vil drepe meg, et menneske som har sagt dere sannheten han har hørt av Gud. Det gjorde ikke Abraham. 41 Dere gjør som deres egen far.» «Vi er ikke født i hor», sa de. «Vi har én far: Gud.» 42 Jesus svarte: «Var Gud deres far, da hadde dere elsket meg”.
John8:40 “But now ye seek to kill me, a man that hath told you the truth, which I have heard of God: this did not Abraham. Ye do the deeds of your father. Then said they to him, We be not born of fornication; we have one Father, even God.
Her ser vi i både norsk og engelsk bibel, at de mobber Jesus, for og være født i hor. Vi er ikke født i hor sier de til Ham på en spydig måte. Men igjen er problemet med norsk at det er samme ordet for utroskap før og i ekteskap, hor. Men på engelsk, og i grunnteksten, gjør bibelen det klart her hva den snakker om, den snakker om fornication ser vi rett over her. Jesus blir beskyld for og bli født i fornication, altså utroskap under trolovelsestiden til moren. Det er denne type utroskap, Jesus tar et oppgjør med i Matt 19,9, det er ikke utroskap i et ekteskap, da ville det stått adultery, ikke fornication, og det ville stått divorce ikke put away. Så ved og vrangtolke Matt 19,9 blir mange villedet og tror her er ett unntak fra dette med skilsmisse og gjengifting, men det er ikke sant, og resultatet er at mange dessverre lever i hor og tror at alt er greit. Dette er da altfor strengt, Gud kan ikke være slik sier mange. Forlanger Han virkelig at jeg skal leve alene resten av livet vist jeg blir skilt? Ja det er det Guds ord sier, da skal en enten leve alene eller gjenforens med den en var gift med. Går ikke det nå, så går det kansje senere, Gud kan hjelpe og gjenopprette alle skadete ekteskap vist vi slipper Han til, alt er mulig for Gud.
Men vist dette er for hardt av Gud og forlange noe slikt, hva da med alle andre som må gjøre store offringer for og leve i harmoni med Guds ord og vilje? Vist f.eks. to homofile blir frelst, leser bibelen og skjønner at dette er imot Guds vilje, så har de to valg. Enten fortsette og leve slik og forkaste Guds ord, eller legge det frem for Gud, be om tilgivelse og vende om fra det livet. De kan ikke be Gud om tilgivelse også fortsette i synden, tilgivelse skjer ved omvendelse fra synden lærer bibelen.
To samboere kan heller ikke fortsette som samboere om de blir frelst og skjønner Guds ord, de må da vende om fra dette livet. Dette er viktig, så viktig at døperen Johannes ga hodet sitt for dette, han ble halshugget etter og ha advart mot ulovlig gjengifting. Det trenger heldigvis ikke vi gjøre, men her er det viktig med klar tale da Guds ord er veldig klar på hva som skjer vist vi bryter dette. Ett av de ti bud sier at vi ikke skal bryte ekteskapet og det er de ti bud vi alle skal dømmes etter, det viser viktigheten av og få dette rett. (sitat slutt).
Sluttkommentar:
Det at din ektefelle eller det er du som er utro eller på andre måter svikter er en stor og forferdelig krenkelse. Men det er også mange andre områder i vårt liv som vi må arbeide med. For å være en god og hengiven ektefelle. Det aller viktigste for en troende er å begynne å vandre med Gud – som Enok.
BO H. Clausen har skrevet noe om Enok som jeg tar med til slutt. For hemmeligheten til alt godt i kristenliv og livet for øvrig er å vandre med Gud, nærmest hånd i hånd. Det er det som det står om Enok i grunnteksten at han og Gud vandret så nær med hverandre som et ektepar.
Begynn å vandre med Gud!
Enok vandret med Gud, og så ble han borte, for Gud hentet ham. (1 Mos 5,24) Det femte kapittelet i Første Mosebok inneholder Adams slektstavle. Her finner vi en rekke navn, og bare om to av dem sies det spesifikt noe godt. Det er Noah, mannen som Gud kalte til å bygge en ark til redning for livet på jorden, og Enok.
Enok var en profet som vandret med Gud. Judas, Jesu bror, skrev om ham: Enok, den sjuende fra Adam, profeterte også om disse menneskene og sa: «Se, Herren kommer med ti tusener av Sine hellige for å holde dom over alle, for å refse alle ugudelige blant dem for alle deres ugudelige gjerninger som de har begått på ugudelig vis, og for alle de harde ord som de ugudelige synderne har talt imot Ham.» (Jud 1,14-15)
Enok, altså den sjuende etter Adam, var den første dommedagsprofeten. Han så gjennom tidsaldrene og inn i tidens avslutning. Han så dommen som Herren skulle felle over alle de ugudelige på jorden. I den tiden han selv levde, en tid som ble fylt med mer og mer ondskap, var han en profet som forkynte Guds dommer over synden.
Jeg tror ikke at denne mannen var en populær person, og kanskje var menneskene interessert i å ta livet av ham. Dette vet vi ikke, men det ville kanskje ikke være så vanskelig å tenke seg. Det ble i alle fall slik at Enok «bare» levde i 365 år! Da avsluttet Gud selv hans tilværelse på jorden, ikke ved å la ham dø, men ved at han ble rykket opp til Himmelen i levende live.
I dag lever vi i en tid der vi gjør vel i å akte på Enok. Det bør være maktpåliggende for oss å vandre med Gud. Da kan vi også være sikker på at Gud vil ta seg av oss. Han påtar seg nemlig et personlig ansvar for de han vandrer sammen med. Hvordan er det med deg? Har du begynt å vandre med Gud? Det kan du enkelt gjøre ved å vende deg til Jesus i bønn, fortelle Ham at du er en synder, og at du trenger Hans tilgivelse. Så vil han bli en del av ditt liv, og du kan begynne å vandre med Ham. For litt mer enn ti år siden begynte jeg å vandre med Gud. Samtidig begynte Han å snakke til meg, og jeg fikk gleden av å tjene Ham. Det har vert noen gode år, og jeg anbefaler også deg å gjøre dette. Da, når du vandrer med Ham, går du deg ikke vill. Han vil lede deg dit du skal.
Relaterte linker: 
http://blog.janchristensen.net/2014/09/nr-883-jan-aage-torp-fremstar-som.html
http://blog.janchristensen.net/2014/09/nr-878-torp-har-ingen-sak-er.html
http://blog.janchristensen.net/2014/09/nr-879-pastor-torp-vil-ha-meg-til.html
http://blog.janchristensen.net/2014/09/nr-877-for-de-frste-kristne-var-det-en.html
http://www.verdidebatt.no/debatt/cat12/subcat13/thread140943/?next=0
http://blog.janchristensen.net/2011/08/nr-162-hvorfor-vil-gamle-predikanter-ha.html

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Nr. 336: Narreapostel Jan Aage Torp og de ungdommene i Sverige som har brent biler, bruker samme «taktikk» og avledningsmanøver overfor øvrigheten, da de begge grupperinger er styrt ut av samme Ånd og mørke krefter!

Nr. 336: Narreapostel Jan Aage Torp og de ungdommene i Sverige som har brent biler, bruker samme «taktikk» og avledningsmanøver overfor øv...